Jump to content
30-50 % rabatt på hele Cecilie Skog-kolleksjonen ➜

Disse elevene kan få fremtidens viktigste jobber

GUIDES - 3 min. read

2. Info
  3. Kundeservice
  4. Presserom
  5. Disse elevene kan få fremtidens viktigste jobber

I sommer er sybilen til Bergans igjen på «Tour de Sy» for å reparere turutstyr. Under Arendalsuka gikk turen innom Sam Eyde Vgs. og der det undervises i Søm og tekstilhåndverk, et fag Bergans mener vi trenger økt satsing på.

– Det viktigste vi kan gjøre for å få et mer bærekraftig forbruk er å designe tekstiler med god kvalitet, og samtidig tilby tjenester som reparasjon, som igjen vil øke produktets levetid enda lenger. Til det trenger vi smarte produktutviklere og dyktige reparatører. Dersom vi skal klare overgangen til et mer sirkulært samfunn er yrkesfag innen tekstildesign og produktutvikling helt essensielt, sier Ofstad i Bergans.

Sam Eyde vgs. er blant de få

I mars kom EUs tekstilstrategi, som vil komme til å etablere strenge krav til alle tekstilprodusenter om å gjøre det lettere å reparere ødelagte produkter. Mange selskaper, blant annet Bergans, ønsker kravene velkommen. Samtidig stilles de viktige spørsmålene om hvem som skal gjøre jobben, og hvem er det som skal reparere. Dette er blant temaene Bergans har diskutert med aktører i industrien og politikerne i Arendal denne uken.

Les mer om Bergans bærekraftsarbeid

Det finnes mer enn 400 videregående skoler i Norge, men bare 20 av disse tilbyr faget «Håndverk, design og produktutvikling». Enda færre tilbyr faget «Søm og tekstilhåndverk» på VG2. Sam Eyde er den eneste videregående skolen i Agder som tilbyr denne studieretningen.

– Det er fantastisk å få møte fremtidens designere og produktutviklere her på Sam Eyde. Samtidig er det litt bekymringsfullt at det er så få elever som tar denne studieretningen i Norge. Mange av dem må trolig også til utlandet for å studere videre, sier Ofstad.

Hun får støtte av Rune André Sørtveit Frustø (KrF) som er leder av hovedutvalget for utdanning og kompetanse i Agder fylkeskommune.

– Vi må bli flinkere til å vise frem verdiene og yrkesmulighetene som ligger i disse yrkene. Agder har gode tekstiltradisjoner som vi jo må ta vare på, men det viktigste er likevel at dette er et trygt og fremtidsrettet yrkesvalg som er en del av det grønne skiftet.

Vanskelig å rekruttere

–I fremtiden trenger vi disse menneskene til mye mer enn å opprettholde gamle håndverkstradisjoner. Dette er fagfolk som skal være med å sikre framtidens sirkulære forretningsmodeller, forteller Ofstad.

Bergans har tilbudt produktreparasjon siden oppstarten tidlig på 1900-tallet. Da produksjonen ble flyttet ut av landet beholdt selskapet en del av arbeiderne i en egen systue for å opprettholde sin reparasjonsservice.

Systua her lever i de beste velgående i dag på Bergans hovedkontor i Asker, men rekruttering av nye ansatte har blitt vanskelig i de senere årene.

– Det er vanskelig å få tak i kvalifiserte folk til systua. Noe av grunnen er at det ikke finnes en egen utdanning innen reparasjon av tekstilprodukter. Vi får inn folk som er utdannet innen søm, men vi må selv lære dem opp i reparasjonsfaget. Det er et helt annet fag enn design og produktutvikling, det finnes for eksempel utallige måter å reparere en glidelås på, forklarer Ofstad.

Fardos Ibrahim Mahfoud (18)

– Det var spesielt fint å lære om at det faktisk vil være behov for denne kompetansen i fremtiden, og at vi har valgt en god utdanning. Det føles trygt. Det var spennende å lære om hvordan vi kan bruke andre typer materialer.

Entusiastiske elever

Jacqueline Balavoine (17) og de andre elevene satte stor pris på besøket, og syntes det var spesielt lærerikt å se på de ødelagte plaggene.

– Når man reparerer klær ser vi hvor de svake punktene i plaggene er, og da lærer vi jo også om hvordan vi kan gjøre forbedringer i designprosessen og i tillegg designe produkter som er enkle å reparere.

Også Fardos Ibrahim Mahfoud (18) var meget fornøyd med å få Bergans på besøk. Hun valgte utdanningen fordi hun husker hvordan hennes mor pleide å sy før hun kom til Norge for syv år siden.

Lærer på Design og håndverk på Sam Eyde, Linda Bartolomei, er stolt av elevene sine. Hun håper at elevtallet vil øke framover.

– Vi ønsker oss tydeligere formidling om verdien av yrkesfagene på ungdomsskolen. Ungdom er jo opptatt av klimautfordringene vi står overfor, og når de ser at disse yrkene vil være viktige for å ta vare på produktene våre, tror jeg det kan motivere flere søkere, sier Bartolomei.

Redaksjonell presse står fritt til å benytte bildene til saker som omhandler Bergans. Fotografiene kan kun brukes om det oppgis kreditering til både fotograf og / eller Bergans. Nedlaster får ingen opphavsrett til bildet. Fotografiene kan ikke manipuleres eller endres på en måte som er krenkende for fotografens anseelse.