Jump to content
  3. Kundeservice
  4. Presserom
  5. Bergans og Safeback med prisvinnende skredsekk

Bergans og Safeback med prisvinnende skredsekk

Bergans har designet verdens første skredsekk som er kompatibel med Safeback SBX-teknologi. Allerede før lansering har både sekken og teknologien blitt belønnet med ISPO-priser.

Med fjellene i Norge som utviklingslaboratorium har Bergans og Safeback gått sammen om å lage verdens første sekk som integrerer overlevelsessystemet Safeback SBX. Nå har både sekken i seg selv og Safeback SBX-systemet blitt hedret med hver sin ISPO-pris.

Les mer på ISPO.com

Bergans har alltid vært synonymt med produkter som oppfyller kravene til erfarene norske friluftsfolk. En brukergruppe som vet at slitestyrke og fleksibilitet er avgjørende når man skal være på tur i krevende og røft fjellterreng.

Frem til nå har skredsekker vært veldig spesialiserte produkter, aller best egnet til vinteraktiviteter i skredfarlig terreng. Bergans Y MountainLine Daypack 40L er derimot en svært fleksibel og allsidig sekk som enkelt kan tilpasses ulike aktiviteter, året rundt.

Med denne sekken kan brukeren legge til og fjerne komponenter og på den måten skreddersy den til sine behov. Krever turen lav vekt, høy bærekapasitet eller god organisering? Du får alt i Y MountainLine Daypack 40L.

I tillegg er dette verdens første sekk som er kompatibel med det unike Safeback SBX-systemet. Denne norske nyvinningen sørger for lufttilførsel om du blir begravet i et snøskred. Tester viser at det mulige overlevelsesvinduet kan økes fra 15 til over 90 minutter. Systemet vil selges som ekstrautstyr og kan integreres på toppen av sekken.

Les mer om Safeback SBX

Bergans setter stor pris på både ISPO-prisen og det gode samarbeidet med Safeback.

– Bergans har mange års erfaring med å utvikle produkter og systemer tilpasset det alpine miljø og ser alltid etter ny teknologi som kan bidra til at sluttbrukeren får en enda bedre og ikke minst sikrere naturopplevelse.

Dette samarbeidet har vært et særdeles spennende prosjekt der vi gjennom Safeback har fått unik innsikt i Safeback sin banebrytende teknologi og analyse av farlige skredsituasjoner. Et viktig bidrag fra Bergans har vært å utvikle og teste den praktiske implementeringen av dette systemet i produktløsninger. Sluttresultatet ble ISPO vinneren Bergans Y MountainLine 40L Daypack. Denne er en del av Y MountainLine-kolleksjon som vil være vår spydspiss inn mot mer tekniske aktiviteter i fjellet – sommer så vel som vinter, sier produkt- og designdirektør i Bergans, Lars Erik Corneliussen.

På tross av en aldersforskjell på 108 år, mener Corneliussen de to aktørene har mange likhetstrekk:

– Safeback og Y MountainLine-teamet hos Bergans har vært en meget god match fra starten av. Begge brenner for sikker ferdsel i fjellet, samtidig er både SBX og Y MountainLine-kolleksjonen helt nye på markedet, leverer på et høyt teknisk nivå og er spesialdesignet for aktiviteter i krevende terreng.

Safeback SBX-systemet mottar også en ISPO-pris. Y MountainLine Daypack 40L er den første sekken i verden som er komptaibel med systemet.

– Safebacks formål har alltid vært klart; å skape produkter som kan bidra til å redde liv i fjellet, sammen med fremtidsrettede sekkeprodusenter. Vi er heldige som har et selskap som Bergans i vårt hjemmemarked. Vi har jobbet sammen gjennom hele utviklingsprosessen, fra prototype til testing, for å skape en topptursekk som integrerer SBX-systemet. Vi ser frem til å lansere denne enestående sekken med Bergans neste sesong, sier Tor Berge, administrerende direktør og medgründer av Safeback.

Alt du trenger

Bergans' Y MountainLine Daypack er designet for å være den eneste sekken du trenger til dine fjelleventyr, uansett årstid – fra en lett klatretursekk til en fullrigget skredsekk med Safeback SBX. Produktet vil være tilgjengelig i Bergans' primærmarkeder vinteren 23/24. "